Sista dagarna på semestern

Nu är det endast 1 natt att kunna sova ut till, sen börjar helvetet igen.
Igår var jag och Calle bjuden på middag hemma hos Micke och Lisen ute i Hagaström. Det var trevligt och god mat. Grillat med olika tillbehör till varmrätt och glass, märänger och grädde till efterrätt och lite gott att dricka.
Så idag gick vi ut till Hagaström och hämtade bilen... 1,5 timme tog det att gå. sen skyndade vi oss hem och svirade om, sen ner på stan. där gjorde vi av med lite presentkort. det köptes en stektermometer, gardiner, en duk och så bokade vi biljetter på bio till lite senare. Har fortfarande 1 presentkort att göra av med sen, det är på ginatricot... tyckte det var så utplockat nu, så jag väntar lite tills d kommer in lite nytt.
Så åkte vi hem å åt, sen ner på stan igen och gick på bio och åt snask. Vi såg på bröderna Karlsson, tyckte den va rätt rolig faktiskt. hade inga förväntningar på den, eftersom jag inte visste va det var för film.
När vi kom hem igen började jag å sätta upp gardinerna. dom jag köpte var egentligen tänkt till köket... men dom var så himla breda, så dom fick vara i vardagsrummet och vardagsrumsgardinerna i köket. å en ny fin duk på bordet. dom gamla köksgardinerna slängde jag in i tvättmaskinen... men ops. när jag tog ut dom igen hade dom krympt till halva storleken. haha, såg ut som två sjalar. nu tvättas det lite mer, vill att d ska va rent tills katterna kommer hem. åker till åmot imorgon å firar mamma åsså ska katterna hem. å dom fyller 2 år imorgon dom små älsklingarna. köpte två nya råttor till dom, åsså ska dom få frossa i god mat. (som dom aldrig får annars)
tror dom kommer att vara ganska deprimerade nu när dom kommer hem, vart i åmot i 3 veckor.. å Tuffsan som inte vart så mycket för å va ute förut, vill vara ute hela tiden... får väl se hur det går. kommer tycka synd om dom... men som jag har saknat dom!!!

Uppdateringar från tomten

Hänt lite grejjer på tomten denna vecka, men jag har dock inte hjälpt till så mycket. Har storstädat lite å så hemma medans calle vart ute å hållt på.
Var meningen att vi skulle hämta fyllningsmassor i söndags, i spöregnet. så vi åkte till en tomt i Hille där det skulle hämtas. körde dit både lastbil och baklastare. MEN. baklastaren var trasig, skopan satt löst. så calle fick ringa runt efter folk med maskiner. så på måndagen fick calle hjälp av en micke att lasta fyllningsmassor i lastbilen å köra till tomten. så vi fick betala honom 3000 kr, men fick gruset gratis. 180 ton grus , låter jäkligt mycket, men ser inte ut av va sååå himla mycket.
vad har då jag gjort på tomten? jo, plockat pinnar, ormbunkar, haft ned lite småbuskar. höll på att flytta en stor rishög, men flyttade bara hälften. sen när jag åkte hem fortsatte dom andra. då låg det en 1,5 meter lång snok i den.... jag hade förfan dött! jag är livrädd för ormar.. är det nått jag e rädd för, så är det ormar. kommer inte jag våga gå där längre, för ormen kröp tydligen tillbaka in i högen. :(
det vi väntar på nu är att en grävmaskin ska komma å ta bort lite stockar å så, så vi inte lägger fyllning över dom. för om man gör det så kan marken sjunka lite när stockarna ruttnar.
Å vi kommer få ved för ca 2 år frammåt. å senare lär vi även ta ned fler träd. men vi har kommit en liten bit på vägen iaf.

våran Pärla

Prag

Har nu kommit hem från Prag, en otroligt fin stad. Vi har gått å gått å gått... har ont i benhinnorna nu. vi var i gamla staden hela tiden, med alla fina byggnader, gick upp till slottet.. massor med trappsteg, åkte på en guidad båt-tur, åt massor av mat och glass. en riktig turist-resa... springa runt och knäppa kort.
Hotellet var dock inte det lyxigaste, så om man ska tillbaka kan man ta nå lite mer lyxigt.
Å vi hade ju bara handbagage med oss, så man fick tänka på vad man packade med sig å att väskan skulle ha ett visst mått. på vägen dit gick det bra, men inte lika bra påvägen hem. köpte oss lite saker på taxfreen på flygplatsen å stoppade i väskorna. å min vart helt proppfull, så självklart skulle dom kolla så mitt bagage passade i måttet. det gjorde den INTE, den hade blivit så jäkla bullig av alla saker, så jag va tvungen å sitta på väskan å så så den blev lite mindre, om dom hade vart noga hade jag inte fått åka med planet. fy satan va uppstressad jag var, åsså ville man ju på planet fort med, eftersom det inte var bestämda platser. men vi hamnade ändå på bra platser. gick fort å flyga... 1, 45 dit å 1,30 hem. hann ju knappt upp i luften tycker jag innan vi skulle landa igen.

Luleå

Nu har man vart i Luleå oxå. dock väääldigt lång bilfärd.. bra för en person som inte gillar att åka bil. men det gick bra... 8,5 timme har det tagit. Gillar calles mormor och morfar skarpt. å vem har sagt att norrlänningar är tysta.. haha. man har hört mycket historier nu när man vart däruppe.
vi har mest tagit det lugnt. vi har suttit mycket på bryggan och metat, första fisken jag fick var en stor jäkla brax... hade aldrig sett en sånn förut. alla fiskar vi fick upp fick åka tillbaka till sjön, snälla vi.
grillade gjorde vi oxå mycket. å vi rökte även fläskfilé. jag å calle bodde i en husvagn bredvid huset, eftersom det var runt 10 pers där hela tiden.
imorgon åker vi iväg igen, blir en lite resa till Prag. så uppe med tuppen blir det.

Bröllop

Idag är det sista jobbdagen innan semester. Är lite nervös faktiskt. Ska ju jobba på ett bröllop där jag känner bröllopsparet å även lite gäster. är lte speciellt då, tänk om man gör fel.. å chefen å alla andra sitter å tittar. går nog bra, men har gruvat mig för denna dagen länge. Annika och Kenneth kommer vara jättefina, kommer bli så roligt å se. Å jag ska själv sköta en buffé för 80 pers, sen är det 4 servitörer. Vill att allt ska bli skitgott å att det ser superbra ut. ska verkligen göra mitt yttersta för å få det toppen.
Så ikväll kl 23 hoppas jag att jag är nöjd över dagen å att jag kan njuta av min semester!

Snart semester

Har nog aldrig längtat till semestern så mycket som jag gör nu, å jag känner verkligen att jag är värd den. 5 jobbardagar kvar, så på söndag är förhoppningsvis min första semesterdag. Fullt med planer till semestern.
Första måndagen på semestern ska vi först på husmöte med Fiskarheden. Direkt efter det bär det iväg till Luleå, lååång bilresa. bra för mig som hatar att åka bil:P
Uppe i Luleå ska vi hålla till vid Calles mormor och morfar, i deras sommarstuga. Låter jättefint där, å ligger vid vattnet, med en bastu nere vid sjön. där har vi tänkt koppla av, meta, kolla runt å så. :) vet inte vilken dag vi kommer hem, men vi har hyrt bil från måndag till lördag den veckan. för på söndagen åker vi ju til Prag. Calle ordnade ju det som överraskning till mig, så vi sover där i 3 nätter och turistar lite. hinner hem en sväng, sen åker vi nog till Åmot och är där lite. sen hela sista veckan ska vi hålla på med tomten.
Så katterna blir i Åmot i 3 veckor, vet dock inte hur dom ska komma dit å så... vill inte köra dit dom i min bastu till bil, å troligen får man inte ha husdjur i hyrbilen. men men. det ordnar sig. Fullspäckad semester i år, men då känns den iaf inte bortkastad.

snodde en bild från linda, från midsommarafton :P