Veterinären

I måndags så steriliserade vi Molly. Å en sak som då va underlig, var att dom sa att hon inte behövde ha tratt på sig. Å vi fick tydliga instruktioner på papper, där det bland annat stod att hon inte behövde tratt. Det var enbart om katten slickade väldigt mycket på såret, som man då skulle åka och köpa en tratt hos veterinären.

Jag tittade på såret redan på måndagen å såg då att såret inte var lika fint som jag mindes att d såg ut på Mimmi och Tuffsan. Molly var inte direkt intresserad av såret, det va nån gång som jag stoppade henne från att slicka.. sen slicka ju hon säkert lite när vi sov eller så...

På tisdagen tyckte jag att såret var lika fult. Men läste igenom papprerna igen från veterinären, eftersom jag tyckte d va så konstigt att hon inte skulle ha tratt. Men d stod ju faktiskt klart å tydligt att katten inte behöver ha tratt på sig. 

Så på onsdagen undersökte jag igen, å tyckte fortfarande att det inte såg bra ut. Om jag inte hade steriliserat Mimmi och Tuffsan hade jag inte haft nånting att jämföra med. Å sen va det ju hos olika veterinärer med, så dom kanske gör olika. Men åkte iaf in till veterinären för en koll...

Där tittade dom på såret å dom tyckte med att det såg lite svullet å fult ut. Hon frågade om Molly slickat på såret, å jag sa att hon kan ha slickat när inte vi har sett. Då sa hon att dom inte får slicka 1 enda gång, för då kan det bli bakterier.
Hur kan det då stå i skötselrådet att katten inte behöver tratt, å att dom inte får slicka mycket på såret. 
Hon skrev iaf ut ett recept på antibiotika som hon ska få äta i 10 dagar, i förebyggande syfte. Utifall att det skulle bli någonting, å sa att hon måste ha tratt på.

Ibland ska man lita på sin instinkt. konstigt att man inte får med sig en tratt hem efter en sådan operation. Hade jag inte gjort denna operation med dom andra katterna, hade ju jag inte vetat hur såret skulle se ut. Att det kan vara så olika hos olika veterinärer. Dom borde verkligen ändra texten i skötselråden efter sterilisering.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback